Fra mareritt til drømmebad

– Bruk faglærte til oppussing av bad, råder boligeier Tone Larsen. Hun skulle egentlig bare skifte sluk, men så ble det oppdaget skjulte råteskader.

Det var bare sluket som skulle byttes på badet, men da Kim Persson, fra Røyken & Hurum Entreprenør AS som er medlem i Rørkjøp-kjeden, åpnet det, skjønte han raskt at det ble en større jobb.

– Da vi fjernet det gamle sluket og åpnet paneltaket i underetasjen fant vi alvorlige fuktskader i bjelkelag, undergulv og isolasjon. Vi sa derfor fra om at det ikke var forsvarlig å sette inn et nytt sluk, siden det var fare for svikt og kollaps ved videre bruk av badet, sier Persson.

Mye av arbeidet på det gamle badet var ikke utført av en fagmann, det ble tydelig da rørleggeren kikket nærmere på skadene. – Her var det tatt altfor mange snarveier. Dette badet er et godt eksempel på at man må bruke en faglært når bad skal pusses opp, konstaterer Persson.

Convert?compress=true&rotate=exif&format=jpg&q=80&w=930&fit=crop&c=true

FAGMESSIG: Et feilaktig montert sluk førte til så omfattende råteskader at det var fare for konstruksjonskollaps. Etter totalrenovering er alle installasjoner fagmessig utført og med garanti fra Røyken & Hurum Entreprenør AS, som er medlem i Rørkjøp-kjeden. Foto: Jack Rubinacci/Rørkjøp

Dyrkjøpt erfaring

Når det verste sjokket hadde gitt seg, innrømmer huseier Tone Larsen at det egentlig ikke kom som noe stor overraskelse.

– Jeg har jo hatt mine mistanker om at alt ikke var som det skulle, men har stukket hodet i sanden og håpet på det beste i flere år. Det ble en dyrekjøpt erfaring, sier hun.

– Hele badet måtte rives og bygges opp igjen, så du kan jo si at det ble litt dyrere enn å bytte sluk. Men da jeg først hadde snakket med banken, og avtalt renoveringen med rørlegger Kim Persson, så begynte jeg å planlegge og glede meg til nytt bad.

Convert?compress=true&rotate=exif&format=jpg&q=80&w=930&fit=crop&c=true

TOTALRENOVERING: Hele badet måtte rives og bygges opp igjen. Det tok i underkant av tre uker å få baderommet ferdig. Foto: Jack Rubinacci/Rørkjøp

Viktig beslutningshjelp

Det å plutselig måtte totalrenovere et bad, er en overveldende opplevelse. Tone Larsen var derfor takknemlig for alle gode råd og tips hun kunne få.

– Det er mange viktige beslutninger som må tas. For meg var det betryggende å få en fagmann som ikke bare er god på rørleggerarbeid, men som også ga meg gode råd om hvilke produkter og løsninger jeg kunne velge mellom. Og så hjalp det jo veldig at både Kim og teamet hans er hyggelig karer som ryddet etter seg og spredte godt humør, for vi henger jo rundt hverandre i noen uker da, sier Larsen.

Convert?compress=true&rotate=exif&format=jpg&q=80&w=930&fit=crop&c=true

RÅDGIVER: Kim Persson fra Rørkjøp-medlemmet Røyken & Hurum Entreprenør AS kunne hjelpe huseieren med alle vanskelige valg. – Dette badet er et godt eksempel på at man må bruke en faglært når bad skal pusses opp, sier Kim Persson. camera_alt (Jack Rubinacci/Rørkjøp)

Ser større ut

Det tok i underkant av tre uker fra Kim og kollegene startet jobben og til badet stod ferdig. Selv om Tone Larsen hadde fulgt prosessen hele veien, ble hun overrasket over det ferdige resultatet.

– Jeg kan ikke tro at dette er samme bad. Det ser større ut, det er nytt og moderne, og ikke minst vet jeg at alt er i skjønneste orden. Nå trenger jeg ikke stå i dusjen med en klump i halsen og være engstelig for at noe skal gå galt, sier hun.

Convert?compress=true&rotate=exif&format=jpg&q=80&w=930&fit=crop&c=true

OPPLEVES STORT: Til tross for at baderommet ikke består av mange kvadratmeter, bidrar den optimale planløsningen og valget av store fliser på vegger og gulv til at rommet føles romslig. Dusjveggen er fra VikingBad og den luksuriøse takdusjen er fra Villeroy & Boch. Foto: Jack Rubinacci/Rørkjøp

Convert?compress=true&rotate=exif&format=jpg&q=80&w=930&fit=crop&c=true

PREMIUM: Et vegghengt WC med innebygget sisterne fra premiummerket Villeroy & Boch gir god romutnyttelse og ekstra lagringsplass i nisjen. Servant, speilskap og servantskap er fra Korsbakken. Foto: Jack Rubinacci/Rørkjøp

Finn din lokale rørlegger her


Spørsmål eller ønsker du mer informasjon?

Ta kontakt med kundeservice. Vår nettbutikk rorkjop.no viser kun et lite utvalg av våre mer enn 100 000 VVS-produkter. Kundeservice tlf: 66 77 53 54 / [email protected] (åpent kl. 08.00 – 16.00) Vi kan egentlig si at vi kan skaffe deg alt, men strekker oss til å si det meste. Rørkjøp har rørleggerne som gir deg trygghet og produktene som sikrer kvalitet!

Tekst: Chera Westman/ifi.no

Få pris på produktet ferdig montert!

Ring: 66 77 53 53 (8-16) / e-post: [email protected]

Vi setter deg i kontakt med din lokale Rørkjøp-rørlegger.

Finner du ikke det du er på jakt etter?

Ta kontakt med vår kundeservice. Vår nettbutikk viser kun et lite utvalg av mer enn 100 000 produkter! Vi kan egentlig si at vi kan skaffe deg alt, men strekker oss til å si det meste.

Kundeservice: 66 77 53 54 / e-post: [email protected]

Kundeservice: 66 77 53 54