Flink håndverker til riktig pris - slik lykkes du

Mange er dyktige, men det er også noen cowboyer i bransjen. Finn frem i jungelen av håndverkere – og vær tydelig på nøyaktig hva du bestiller.

Convert?compress=true&rotate=exif&format=jpg&q=80&w=930&fit=crop&c=true

Bildet er fra vår leverandør Grohe

 

Mange er dyktige, men det er også noen cowboyer i bransjen. Finn frem i jungelen av håndverkere – og vær tydelig på nøyaktig hva du bestiller.   

  • Spør venner og naboer om de kan anbefale håndverkere. Vi ser at forbrukere får langvarige forhold til leverandører de oppfatter som trygge og seriøse, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør Bolig i Forbrukerrådet.

Hvert år får Forbrukerrådet mange henvendelser fra fortvilte boligeiere. Noen håndverkere gjør slett arbeid, og det kan bli en dyr og trist affære. Andre klager gjelder uenighet om kvaliteten på utført arbeid, prisen på arbeidet og tiden for ferdigstillelse.

  • Vi anbefaler forbrukere å ha klart for seg hva de vil ha gjort, og formidle dette tydelig. Du bør også undersøke i markedet hva arbeidet bør koste, og få alt skriftlig, sier Bartholdsen.

 

 Det er flere grep du kan ta for å unngå både useriøse aktører og krangler i ettertid:

Sjekk håndverkeren. Søk på Brønnøysundregistrene og proff.no. Førstnevnte gir deg informasjon om hvilken bedrift dette er, om den eksisterer, og om den for eksempel er begjært konkurs. På proff.no finner du informasjon om regnskapstall og likviditet.

Sjekk referanser. Det er lov å be om referanser til viktige jobber. I det minste er det et godt utgangspunkt å spørre om firmaet kan dokumentere mye erfaring med denne typen oppdrag.

Undersøk markedet. Få tilbud fra flere. Det vil gi en god pekepinn om prisnivå og samtidig skape en viss konkurranse om jobben. Hent inn skriftlige tilbud. Men husk at billigst ikke betyr best.

Vit hva du bestiller. En del arbeid blir det stilt kompetansekrav til. Når du bestiller rørleggerarbeid, bør du ha klart for deg hvilken standard du velger: om du ønsker byggebransjens våtromsnorm, eller om du er tilfreds med bare minstekravene i forskriftene. Dette kan du avtale skriftlig.

 

 

Convert?compress=true&rotate=exif&format=jpg&q=80&w=930&fit=crop&c=true

Bildet er fra vår leverandør Laufen

 

Få alle endringer skriftlig

Mange klager gjelder uenighet om arbeidets omfang, tidsbruk og regningen. Forbrukere kan ha problemer med å vurdere hva en jobb skal koste. Det er heller ikke uvanlig at det dukker opp ekstraarbeid.

  • Det kan være krevende å nøste opp i muntlige avtaler, og da kan det raskt bli ord mot ord. Gjør alltid en skriftlig avtale. Sørg for at også endringer som kommer underveis, og kostnadene de medfører, avtales, for eksempel på mail. Slik blir du tryggere på hva som blir levert, og hva det vil koste, anbefaler Thomas Bartholdsen.

Avslutt oppdraget formelt

Sørg for at du får riktig dokumentasjon på utført arbeid som el-samsvarserklæring og våtromsstandard. Noe dokumentasjon er pålagt av myndighetene, men alle papirer vil hjelpe fremtidige håndverkere med å forstå hva som er gjort, og være nyttige når du skal selge boligen. God dokumentasjon på arbeidet på badet kan bidra til bedre pris for boligen.

Du har klagerett

Er du misfornøyd og mener arbeidet ikke samsvarer med det som er avtalt, kan du holde tilbake penger i den størrelsesordenen som uenigheten handler om.

  • Når du vil klage, retter du kravet mot firmaet først. De har rett og plikt til å utbedre, men det kan oppstå en tvist. I så tilfelle kan du klage til Forbrukerrådet, som vil forsøke å mekle en løsning mellom tjenesteyter og forbruker. Vi har generelt gode erfaringer med slike meklinger, opplyser Thomas Bartholdsen.

På Forbrukerrådets nettsider finner du et formelt klagebrev som du kan laste ned og bruke hvis du vil klage på håndverkeren. Du finner også standardiserte kontrakter tilgjengelig hos Standard Norge, som kan gjøre det lettere for deg som forbruker å sikre dine rettigheter.  

 

 

Convert?compress=true&rotate=exif&format=jpg&q=80&w=930&fit=crop&c=true

 Bildet er fra vår leverandør Vikingbad

 Rørkjøp gir trygghet

Rørkjøp har utarbeidet et solid KS-system for sine rørleggere, som kvalitetssikrer prosessen fra befaring til ferdig utført jobb. Dette gir en trygghet både for kunden og håndverkeren. Systemet brukes for alt fra servicejobber til større prosjekter. Rørleggeren legger inn bilder og all informasjon om jobben fortløpende via sjekklister i en app på mobilen. 

  • Rørleggeren sparer tid og planlegger bedre. Dukker det opp endringer eller tilleggsarbeid, blir dette dokumentert på en skikkelig måte. Et nyttig verktøy for å gjøre en god jobb og unngå uenighet med kunden, sier medlemsansvarlig i Rørkjøp, Lasse Amundsen.

Har du spørsmål om produkt eller har behov for å komme i kontakt med en rørlegger? Ta kontakt med vårt kundeservice (mandag til fredag 8-16) på telefon 66 77 53 54 eller send oss en e-post: [email protected] 

 

Finner du ikke det du er på jakt etter?

Ta kontakt med vårt kundeservice. Vår nettbutikk viser kun et lite utvalg av våre mer enn 100 000 produkter! Vi kan egentlig si at vi kan skaffe deg alt, men strekker oss til å si det meste.

Kundeservice: 66 77 53 54 / e-post: [email protected]

Kundeservice: 66 77 53 54